عوامل موثر بر ازدواج موفق

یک ازدواج موفق می تواند مشوق رشد و شکوفایی انسان ها باشد . درباره خصوصیات ازدواج موفق ملاک ها و مشخصات مختلفی ارائه شده است . یک روان شناس معروف انگلیسی معتقد است ازدواج باید چهار خواسته اساسی انسان را برآورده سازد :1- تامین کننده نیازهای جیسی باشد 2- بین طرفین ارتباط و تعامل توام با تفاهم بوجود آورد 3- زمینه های تشویق جهت رشد و شکوفایی طرفین را فراهم سازد . 4- تعهد و علافه مندی زوجین را نسبت به ازدواج و حفظ بنیاد خانواده روز به روز افزایش دهد .
بطور خلاصه می توان برخی از خصایص ازدواج موفق را این چنین برشمرد :
زن و شوهر احساس رضایت و خرسندی دارند .
ارضای نیازهای جسمی و عاطفی بطور متقابل صورت می گیرد .
هر یک از طرفین زندگی دیگری را بارور می گرداند .
محیط زناشویی شخصیت هر کدام از دو طرف را ارزشمند و ارجمند می گرداند و به هر یک امکان می دهد که به عنوان یک شخص استعدادهای ذاتی خود را شکوفا سازند و تحقق بخشند .
پشتیبانی متقابل دارند ، هیچ یک از زوجین خود یا من دیگری را تهدید نمی کنند و از بودن با یکدیگر احساس آرامش می کنند .
نسبت به هم درک و فهم متقابل دارند .
خانواده محل ارزیابی مشکلات و کمبودها و اقدام به جهت رفع می شود .
خانواده سرچشمه دوستی رفاقت حمایت روانی اقتصادی و فرهنگی می گردد .
خانواده بی اعتمادی ، بی انگیزگی ، تکرار کار و کسالت و خستگی ناشی از آن را نیز رفع می کند .
در این مجموعه عوامل مهمی را که در موفقیت یا عدم موفقیب یک ازدواج موثر می باشند برخواهیم شمرد .

1 - با اهدا ف منطقی و صحیح ازدواج کنید و آن هدف ها را همواره تازه نگاه دارید .
زوجین بایستی اهداف خالصانه ای را برای ازدواجشان در نطر بگیرند و همواره این اهداف را تازه نگاه دارند بعبارتی در جریان زندگی از این خواسته ها دور نشده و همیشه در مسیر آ ن گام بردارند .

2- انتظارات غیر واقع گرایانه نداشته باشید .
گاه افراد ، در انتخاب همسر به دنبال یک ایده آل رویایی هستند و خواهان همسری هستند که از همه جهات کامل باشد . این امر بسیار به ندرت اتفاق می افتد و نگرش کمال گرا مسایل زیادی را بدنبال می آورد . به یاد داشته باشید که هیچ انسانی کامل نیست . اگر ضعف ها و قدرت های خود و طرف مقابل را بپذیرید و انتظاراتی واقع بینانه از یکدیگر داشته باشید قطعا" بخشی از مشکلات را حل خواهید کرد .

3- ویژگیهای برتر همسرتان را ارج نهید .
افراد دارای ویژگیهای مثبت و منفی هستند . تاکید بر روی کیفیت های مثبت افراد بصورت منظم و تشویق ستایش تشکر و تحسین متناسب سبب تحکیم این ویژگیها می گردد و ویژگیهای مثبت دیگری را نیز تقویت می نماید .
از طرفی نادیده انگاشتن کیفیت های منفی و صبور بودن در مقابل آن ها گاه سبب رفع آن ها می گردد .

4- بهترین دوست همسر خود باشید .
ویژگی های بهترین دوست را از دیدگاه همسرتان دریابید و سعی کنید با حفظ ویژگیهای برشمرده همان بهترین دوست برای همسر خود باشید در واقع این حرکت بدان معناست که در علا قمند یها تجارب رویاها شکست ها پیروزیها و ناراحته های زندگی همسرتان شریک شوید و آنچه را که دوست نمی دارد و یا مورد نفرت وی می باشد درک کنید . در مقام بهترین دوست شما بایستی فردی مورد اعتماد برای همسر خود باشید در تمام طول زندگی به او و همه تعهدات وفادار بمانید و او را خشنود سازید .

5- برای یکدیگر وقت بگذارید .
با هم غذا خوردن و داشتن صحبت هایی کوتاه و از روی وظیفه در طول روز به تنهایی برای حفظ روابط صمیمانه زناشویی کافی نیست . غالب زوج ها دائما درگیر مشغله های شخصی خویش هستند و گاه فراموش می کنند که به اصلی ترین مسایل زندگی خود بپردازند شما می توانید با پیدا کردن سرگرمیها و علا قمند یهای مشترکتان در طول هفته ساعاتی را به این موضوعات اختصاص داده و با هم وقت صرف کنید . بطور مثال می توانید گفتگوی صمیمانه و دوستانه در مبحثی خاص داشته باشید به پیاده روی بروید در یک طبیعت زیبا به گفتگو بنشینید و ...

6- گاه یکدیگر را به شکلی دلچسب غافلگیر کنید .
این مورد طیف وسیعی را در بر می گیرد . مثالا" می تواند شامل خرید گل یا هدیه برای همسرتان ، تهیه یک غذای خاص و غیر معمول ، فرستادن یک پیغام مسرت بخش برای همسر و ... باشد . در واقع بکار بردن مقدار کمی ذوق نتایج بسیار خوبی را به ارمغان خواهد آورد و زندگی را از یکنواختی و روزمرگی نجات خواهد داد .

7- شوخ طبع باشید .
افرادی که روحیه شاد و سرحالی دارند از مشاجره و روشن کردن آتش اختلاف جلوگیری می نمایند . در واقع روحیه شاد و داشتن حس شوخ طبعی زخم ها را ملایم تر و زندگی را لذت بخش تر خواهد نمود . زوجینی که حس شوخ طبعی دارند با نگاهی دیگر به مسایل می نگرند و از چیزهایی که سایر زوج ها بعنوان تراژدی نسبت به آن واکنش نشان می دهند طنز می سازند بطور مثال بارش باران هنگام پیاده روی برای زوجین شاد بسیار جالب و طنز آلود است در حالیکه زوجین ناشاد از همین واقعه دچار عصبانیت خشم حملات عصبی و اضطراب میشوند . زوجین شاد و شوخ طبع بالذت از زندگی خویش بهره می جویند .

8- هرگز اشتباهات گذشته طرف مقابل را یاد آوری نکنید .
یادآوری اشتباهات گذشته همسرتان قطعا" سبب آزردگی وی می گردد انسان بایستی همیشه لغزش ها و خطاهایش را به یاد داشته باشد تا دوباره آنها را تکرار نکند ولی یاد آوری این لغزشها و خطاها از ناحیه طرف مقابل نتیجه ای معکوس خواهد داشت . پس نبایستی به گونه ای آزار دهنده به نصیحت پرداخت چرا که ما در مقامی نیستیم که در مورد کارهای دیگران به قضاوت بنشینیم .

9- نسبت به ظاهر خود توجه داشته باشید .
هیچ گاه فکر نکنید پس از ازدواج توجه به ظاهر پایان می پذیرد تناسب اندام خود را حفظ کنید و به آراستگی و ظاهر خود توجه داشته باشید این مسئله هم در مورد خانمها و هم در مورد آقایان صادق است .

10- مسایل شخصی خود را حتی الامکان با دیگران مطرح نکنید و خانواده هایتان را وارد ماجرا نسازید.
هرگز با طرح مسائل خود با افراد مختلف زندگی خصوصی خود را دچار آسیب نسازید در صورتی که لزوم طرح مسائلتان را با شخصی ضروری یافتید از حسن نظر و درایت وی مطمئن شوید .

11-شریک واقع ی زندگی یکدیگر باشید .
یک زوج موفق تلاش می کنند که ترس ها و آرزوهای خود را با یکدیگر تقسیم کنند آنها اغلب داستان زندگی خود را به یکدیگر می گویند و تجارب گذشته خود را با هم تقسیم می کنند . آنها شریک شادیهاو غمهای یکدیگر هستند .

12- احساسات خود را نسبت به یکدیگر ابراز کنید .
زوجین بایستی نسبت به یکدیگر صادق باشند و احساسات خود را اعم از مثبت و منفی آزادانه ابرازنمایند . هر چیزی که سبب اشتغال فکری یکی از طرفین شده بهتر است به شکلی مطلوب به طرف مقابل انتقال یابد .
منطق این رفتار این است که هر چیز ساده ای که مشغله فکری یک زوج میشود اگر به درستی و سرعت هدایت نشود و حل نگردد به مسایل جدی و مهمی می انجامد برخورد توام با سکوت همیشه بهترن را ه برای حل مسایل نمی باشد .

13- اشتباهات خود را بپذیرید و تقاضای بخشش کنید .
قویترین فرد کسی است که به اشتباه خود اعتراف می نماید و بخاطر خطائی که مرتکب شده عذر خواهی می کند و سعی می نماید نکاتی را که نیاز به تغییر و تحول دارند شناسایی کند و در رفع و تعدیل آنها بکوشد .

14-به زندگی خصوصی همسرتان احترام بگذارید .
هر انسانی نیاز دارد اوقاتی را برای خودش صرف نماید چه در منزل و یا بیرون از منزل . پس به نیاز همسرتان برای تنها بودن احترام بگذارید و تا زمانی که این نیاز به روابط صمیمانه شما آسیب نرسانده به حریم شخصی او وارد نشود .

15- حق و حقوق یکدیگر را بشناسید و نسبت به یکدیگر احساس برتری نکنید .
مطالعات نشان می دهد زوجینی که به حقوق یکدیگر احترام می گذارند ، قصد برتری طلبی بر یکدیگر ندارند و هنگام تصمیم گیریهای مهم زندگی از نظرات یکدیگر به شیوه های منطقی استفاده می کنند ، روابط سالم تری را در پیش دارند .

16- هنگام بروز تعارضات به طرف مقابل گوش فرا دهید و شنونده خوبی باشید .
هنگام بروز تعارض و اختلاف از تعصب دوری گزینید و مسایل را از دیدگاه طرف مقابل نیز بررسی نمائید و به صحبت های او گوش فرا دهید . ما آموخته ایم که پیش از آن که به حرفهای دیگری گوش دهیم به دنبال پاسخی باشیم برای گفته های او و اشتباه ، درست از همین نقطه آغاز می گردد . پس در چنین مواقعی دور از تعصب و دور از قدرت طلبی به حل مسئله بپردازید .

17 - برای مسائل مالی زندگی خود برنامه ریزی کنید .
بهتر است ، زوجین طرحی مشخص از برنامه های مالی خود در حال و آینده داشته باشند . بین درآمد ماهیانه و مخارج زندگی خود تناسب برقرار نمایند و بر طبق اصولی مشخص و منظم ، خانواده را از بحران های مالی رها سازند .

18- برای روابط فامیلی ، خانوادگی و دوستانه برنامه ریزی مشخصی داشته باشید .
به منطور داشتن یک زندگی زناشویی موفق بهتر است زوجین در مورد معاشرت ها و دیدارهای خانوادگی و دوستانه (چه دوستی های مشترک و چه دوستی های شخصی ) به توافق رسیده باشند و با درایت و تدبیر هم برای خانواده های یکدیگر اوقاتی را اختصاص دهند و هم با دوستان مورد علاقه خویش دیدار داشته باشند .

19- با تولد فرزندان ، روابط سالم خود را متزلزل نسازید .
در برخی خانواده ها فرزندان در سنین و شرایط مختلف ، خطر مداومی برای روابط سالم و شاد زوجین هستند . این مشکل بدلیل روشن نبودن وظایف و تعهدات طرفین و نیز درگیر شدن افراطی و شدید یکی از والدین با کودک پیش می آید . در وافع یکی از زوجین به این احساس می رسد که دیگر برای طرف مقابل جذابیتی نداشته و دارای اهمیت نمی باشد . ایجاد توازن و تعادل در فرزند پروری و احترام گذاشتن به تعهدات بین فردی و یافتن راهکارهایی متناسب در ایجاد روابط صمیمانه تر به این مشکل خاتمه خواهد داد و حضور فرزندان را دلچسب تر خواهد کرد .

20- در صورت داشتن فرزند در مورد اصول تربیتی به توافق برسید .
همواره به خاطر داشته باشید همسرانی که در تربیت فرزندان خود شانه به شانه هم حرکت می کنند و با یکدیگر هم فکر و هم کلام هستند در این راه موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد و فرزندان متعادل تری را تربیت خواهند نمود . پس از مطالعه مطالب مذکور ممکن است با خود بیندیشید آنچه گفته شده در سخن بسیار ساده تر از عمل می باشد . البته این موضوع تا حدودی صحیح است ولی این مسئله را بخاطر داشته باشید که ازدواج موفق یکباره و یک شبه اتفاق نمی افتد و ایمان ، تلاش ، پایداری ، گذشت ، صبوری ، درایت و عشق می طلبد .


پیشنهادی جهت حل اختلاف نظرها
--- علاقمند به حل موضوع مورد اختلاف باشید . در صورتی که طرفین هر دو علاقمند به حل مسئله خود باشند احتمال میرود که مسئله به گونه ای موفقیت آمیز حل گردد .
--- این موضوع را بخاطر بسپارید که همیشه برای یک دعوا ، 2 نفر نیاز هست . اگر یک نفر انتخاب کند که از نزاع و دعوا دوری کزیند ، جنگی بوجود نخواهد آمد .
--- هنگام مشاجرات هر دو عصبانی نشوید . اگر یکی از شما عصبانی است بهتر است طرف مقابل آرام متین باقی بماند .
---اگر یکی از طرفین علاقمند است که برنده باشد اجازه دهید این اتفاق رخ دهد . هرگز به دنبال برنده شدن خودتان نباشید . این امر یکی از دلایلی است که سبب طولانی شدن کشمکش ها میشود .
--- هرگز بر سر یکدیگر فریاد نکشید . به هنگام مشاجرات خود را کنترل کنید و متین و مودب بحث را خاتمه دهید . هرگز نگذارید یک مشاجره ساده به جنگ و دعوای پر سر و صدایی تبدیل شود


توصیه هایی برای آقایان
به آراستگی و ظاهر خود توجه کنید . تمیز و معطر باشید . همانگونه که یک مرد خواهان همسری آراسته و تمیز است، زنان نیز مایلند همسری آراسته و مرتب داشتنه باشند .

برای همسر خود یک نام شیرین و دوست داشتنی انتخاب کنید . برای همسر خود نامی شیرین انتخاب کنید و گاه او را با این نام مورد خطاب قرار دهید . البته بخاطر بسپارید که این نام بایستی مورد علاقه همسرتان نیز باشد و باعث آزار و ناراحتی وی نگردد .
به همسر خود ارزش و بها دهید . برای همسر خود ارزش قائل شوید و در تصمیم گیریها او را نیز شرکت دهید . کارهای خوب همسرتان را برشمرید و به آن بها دهید .

به هنگام خطاها و اشتباهات همسرتان صبور باشید. وقتی خطا یا اشتباهی از همسرتان سر زد صبور باشید و سعی کنید با درایت و خردمندی موضوع را حل و فصل نمائید .

نسبت به همسر خود گشاده رو و خندان باشید و بر سر مسایل ساده و جزئی زندگی بی جهت بر آشفته و خشمگین نشوید

زبان تشکر و قدردانی داشته باشید . از همسر خود بخاطر زحماتی که می کشد تشکر کنید و نواقص کوچک را نادیده انگارید . بطور مثال فکر کنید در طول یک روز خانمی کارهای یک اداره را در امور خاص انجام داده ، غذایی پخته ، منزل را تمیز کرده و صدها کار دیگر انجام داده است و تنها موضوعی که در پایان این فعالیت ها به او گفته می شود این است که غذا شور یا بی نمک بوده است این گونه پیام ها بسیار کسالت آور و ناامید کننده است . پس از بروز چنین حالاتی خودداری کنید .

آرزوهای همسرتان را ناچیز نشمارید . گاه مردان تقاضای همسر خود را ناچیز شمرده و به مسخره می گیرند . در صورت منطقی بودن و عجیب نبودن تقاضاها ، خواسته های همسر خود را درک کرده و آن را محترم شمارید .

در کارهای منزل با همسر خود همکاری کنید این روزها که بسیاری از زنان پا به پای مردان مشغول به کار و فعالیت های خارج از منزل هستند همکاری همسر در انجام کارهای منزل از ضروریات است .

متعهد و وفادار باشید . نسبت به عهد و پیمان خود با همسرتان وفادار بوده و به وظایف و تعهدات خو د آشنا و علاقمند باشید .

توصیه هایی برای خانمها
شگرد و روش خاصی را به منظور تسخیر قلب همسر خود بکار گیرید . خداوند به همه زنان این ویژگی را عطا نموده است که با استفاده از لطافت و گرمی درونی شان ، قلب همسر خود را تسخیر نمایند . پس از این موهبت در جهت مثبت بهره بگیرید .

هنگام ورود همسرتان به منزل ، به گرمی او را پذیرا باشید . فضایی پر مهر و آرام بیافرینید آراسته و خندان باشید.

نسبت به ظاهر خود توجه داشته باشید . هیچ گاه تصور نکنید که پس از ازدواج توجه به ظاهر پایان می پذیرد . تناسب اندام خود را حفظ کنید و به آراستگی و ظاهر خود توجه داشته باشید .

زیاده خواه نباشید . از دارائی و تجملات دیگران دچار حسرت نشوید و همسرتان را به واسطه چیزهایی که در رویا داشته اید و او نتوانسته است به آنها جامه عمل بپوشاند اندوهگین و شرمنده نسازید با هر آنچه دارید شادی های زندگی را بنا کنید .

شوخ طبع باشید . از بکار بردن الفاظ نادرست و خشن بپرهیزید . لطیف و شوخ طبع باشید با ارزش گذاردن بر کارهای مهم همسرتان و تقدیر و تشکر از وی خستگی را از او دور کنید و آرامش و امنیت را به خانه خویش دعوت نمائید

از شعله ور کردن آتش بحث و جدل بپرهیزید . گاه از یک بحث و گفتگوی ساده آتشی به پا میشود که با گفتن جمله ای ساده مثل متاسفم ، فراموش کن و ... حتی اگر شمامقصر نیستید می توان این شعله را خاموش ساخت . پس در چنین مواقعی با رفتاری عاقلانه به جنگ پایان دهید

حساسیت های همسر خود را شناسایی کنید و با آنها بطور منطقی برخورد نمائید .

متعهد و وفادار باشید . نسبت به عهد و پیمان خود با همسرتان وفادار باشید و به وظایف و تعهدات خود آشنا و علاقمند باشید .